Get 30% off our store with coupon code 30PERCENTOFF!
Banner
Sănătate

Când industria tutunului demonstrează că e industria înșelăciunii

Cel mai ușor pentru cei versați în rele e să păcălească oameni de bună credință în timpuri de criză. Este povestea Oanei Gheorghiu de la Dăruiește Viață. Răul pe care îl face industria tutunului și Philip Morris implicit sunt continue, indiferent de încercările prin care trecem, iar sprijinul lor nu e de fapt niciun sprijin. S-au lipit de imaginea bună și mult muncită a asociației pentru ceva vizibilitate în vremea pandemiei.

Las aici textul Oanei, integral. Restul poveștii e sub linia de mai jos.
Am reluat donațiile pentru spitalul ridicat de Dăruiește Viață.

” Cel mai mult îmi place în viața asta să râd. Așa îmi încarc eu bateriile. N-am mai facut-o de vreo 10 zile, de când a început criza COVID 19 și recunosc că mi-e greu. Uneori e mult mai rău să știi atât de bine ce urmează să vină, cât de rău stă sistemul, să afli și cum vor muri oamenii în chinuri, să știi că spitalele nu vor face față, să te simți responsabil și dator să faci ceva și în acelasi tip neputincios precum o mica amabarcațiune care încearcă să facă față unui țunami. Vorbesc în câteva chaturi în același timp, caut furnizori, fac plăți, organizez livrări împreună cu colegele mele, împătășesc din informațiile pe care le am și altora care, ca și noi, încearcă să ajute. Vreo 15 ore pe zi. Dorm puțin, citesc sute de mailuri, mesaje pe whatsapp, telefon, Facebook. Mă enervez la unele acțiuni sau declarații ale oficialilor, mi-e teamă de ce vine, arunc pentru o secundă un gând alor mei (mă enervează mama care nu m-a anunțat din timp că nu mai are Eutyrox), îmi recapăt speranța, caut soluții, uneori le găsesc, încerc să ascult pe toată lumea (deși aici nu prea-mi iese; mă încarc cu disperarea doctorilor care se simt abandonați, care se tem că vor fi trimiși cu mâinile goale să trateze pacienții și care ne scriu nouă cu o ultimă speranță…

Nu sunt deloc un supraom, cum poate își închipuie mulți, ba zilele astea mi-am dat seama că sunt un om cu multe limite, că încerc să fac mult și reușesc puțin și uneori fac prost.Strângem bani pentru spitale, medicii au nevoie disperată de echipamente de protecție, dacă ei se infectează, colapsul e aproape. Caut aparate de ventilație mecanică, fără ele pacienții nu vor avea nicio șansă. Știu că la numărul de locuitori ai României ar trebui să avem vreo 5000, iar noi avem cam 1000.

În tot ce acest context niște oameni îmi propun să ne suțină, fac un spot care să promoveze spălatul corect al mâinilor. Îmi trimit scriptul, îmi spun cine sunt cei care vor apărea în spot. Îmi place, nu văd nicio problemă, nu mă gândesc că ceva rău poate fi în asta, doar încercăm să salvăm oameni. Qreator este al unui producător de tutun. Da, recunosc, știu, dar cum nimic din spot nu avea legătură cu fumatul, am zis da, e ok să promoveze donația într-un spot care are legătura cu siuația de criză în care ne aflăm cu toții. Nimic altceva, niciun parteneriat, nicio implicare a Asociației Dăruiește Viață în nicio campanie a vreunui brand de tutun. Nu a fost o decizie în grup, așa cum facem de obicei și cum funcționăm cel mai bine, nu am apucat, fiecare muncește enorm, împărțim lucrurile, avem încredere una în alta.


Am greșit doar eu, nu Dăruiește Viață, nu colegele mele, nu donatorii noștri. Linșajul public trebuie îndreptat doar spre mine, nu spre proiect, nu spre Dăruiește Viață, nu spre sponsori și donatori, așa cum am văzut că se întâmplă acum. Am greșit că nu am analizat riscul și nu m-am gândit că unii pot vedea dincolo de un mesaj util în acest moment o asociere gravă și dăunătoare.

Îmi pare rău, îmi asum greșeala și sper ca oamenii de bună credință să înțeleagă intenția onestă și lipsită de orice interes de a susține sau a se asocia cu un brand din industria fumatului.


Părinții mei au fost amândoi fumători. Chiar înrăiți. La noi în casă mirosea mereu a fum de țigară. Eu miroseam mereu a fum. Uneori, când mă jucam eu mai cu foc, cu vecinii de aceeași vârstă, îmi auzeam numele strigat și știam deja ce urmează. Nu aveam încotro, trebuia să mă duc la cârciuma din sat să iau pachetul de țigări Snagov. Am urât fumatul cu toată ființa mea, ba chiar aș putea zice că am o trauma cu asta. Nu cred să existe fumător pe care să-l întâlnesc să nu-l dojenesc. E peste puterea mea de înțelegere cum un om dă bani ca să miroasă urât și să se îmbolnăvească. Cât despre dispozitivele de fumat nu știu absolut nimic, nici măcar cum se numesc, ce fac, cine le folosește și cu atât mai mult de ce. Înțeleg aparatele astea exact cât înțelegea bunica mea de 89 de ani ce e Facebook-ul.Voi continua să militez împotriva fumatului, căci cred cu tărie că fumatul este un lucru care face mult, mult rău. Pe mama mea am convins-o după zeci de ani de încercări eșuate și mă bucur de asta. Am în lucru niște prieteni buni, care vor citi postarea și sper să se simtă vizați.

În concluzie îmi cer iertare, îmi asum, am greșit, numai eu, nu Daruieste Viata

______________________________________________________________________________

Acest paragraf nu mai e valabil !(Cu regret vă anunț, mi-am suspendat de azi donațiile către asociația Dăruiește Viață. Nu am luat ușor această decizie care îmi strânge inima, dar nu îmi permit să mă asociez pentru nicio cauză cu industria care provoacă cel mai mare număr de îmbolnăviri de cancer pulmonar la nivel mondial. )

Epidemia de coronavirus nu poate fi combătută de cei care sunt vinovați de “epidemia” de cancer pulmonar. Scriu cu inimă grea cel mai amar text, dar oricât de mare e bunul renume al celor două doamne de la Daruiește Viața, asta nu înseamnă că eu nu am dreptate. Am văzut cum se moare de cancer, nu vreau să mă sprijine cu nimic cei care îl vând.

Sunt amărâtă și dezamăgită de această asociere. Am sentimentul că din lupta împotriva cancerelor pulmonare au dezertat camarazi la care ne uitam ca la niște lideri. Sunt nenumărate campaniile de combatere a efectelor nocive ale tutunului; ale insinuării perfide practicată de această industrie în viața copiilor pe care îi țintește ca viitori fumători; ale sancționării tentativelor industriei țigărilor de a scăpa hoțește de taxe și impozitele datorate statului; proteste pe care ne-am pus semnăturile împreună în ultimii ani.

Această asociere îi face frecventabili pe vânzătorii de moarte, în percepția publică vor fi cei care au făcut “o campanie frumoasă pentru asociația doamnelor de la Dăruiește Viața”….
Oamenii vor crede că e bine: “Ne-au umplut de cancer, dar uite că fac acum ceva și pentru noi” – așa vor gândi mulți și mă vor certa pe mine că îndrăznesc să spun că nu e bine în vremuri de criză.

O organizație cu o imagine atât de bună, câștigată în ani mulți de muncă, care este susținută de fiecare familie de români, cu rezultate fabuloase pentru care Oana Gheorghiu si Carmen Uscatu muncesc uneori 14 ore pe zi, nu are nevoie, indiferent de scop, să se asocieze cu industria vinovată de bolile cele mai grave împotriva cărora luptă chiar ele. Cancerele.

Nu pot înțelege de ce asociația Dăruiește Viață a acceptat asocierea cu materialul video creat de Philip Morris pentru promovarea ocultă a hub-ului Qreator by iquos, știți, țigările electronice.

Compania producătoare de tutun a finanțat un filmuleț în care vedete îi îndeamnă pe oameni să doneze pretextând lupta împotriva COVID 19, dar firma de tutun nu donează nici măcar un leu pentru acesată campanie. Nimic. Cel puțin asta am înțeles din răspunsul primit de la Oana Marinescu, omul excepțional de PR al acestei asociații.

Sunt tristă. Foarte tristă și mă simt abandonată ca pacient de astă dată. Sunt nenumărate firmele onorabile cu care putea fi creată o astfel de campanie, dar “câștigătoare” e o firmă care vinde suferință și moarte în chinuri.
Compania de tutun, Philip Morris a plătit costurile realizării si promovării acestui film menit să spele imaginea de vânzători de boli pulmonare ucigașe, și-a asociat imaginea cu un sportiv mare, cu doi actori celebri, un preot, vedete tv și asociația care face un spital pentru copiii cu cancere ajutată de întreaga societate românească.

Câștigul de imagine e numai al firmei producătoare de tutun care nu virează nici măcar un cent în conturile asociației pentru cumpărarea de echipamente medicale așa cum sunt invitați să o facă oamenii simpli. Voi cumpărați tutun, voi îmbogațiți îndustria tutunului, voi să donați pentru paturi în spital. Asta vă spune industria subliminal. Sunteți pe barba voastră, bieți fumători și nefumători.

Poate că unii veți spune că în vremuri grele te asociezi cu oricine numai să treci puntea. Medicii care tratează bolile cauzate de industria tutunului vă vor spune că greșiți profund fiindcă țigara îmbolnăvește și fumătorii și nefumătorii.

Coronavirusul este vinovat de suferințe pulmonare care pot fi fatale unora dintre pacienți, dar industria tutunului este balena ucigașă, cu aproape un milion de oameni care pierd în fața morții din cauza bolilor provocate de tutun.

Din nefericire în filmul realizat de compania de tutun sunt vizibile două branduri, Qreator și Dăruiește Viață. Ca donator de cursă lungă în campaniile Dăruiește Viața, ca supraviețuitor cu un plămân și un ciot al unei grave infecții pulmonare, ca luptător vechi împotriva efectelor tutunului mă retrag astă seară din campaniile Dăruiește Viață.

Nu îmi permit să fiu “colegă” cu vânzătorii de cancere oricât de mult țin la Oana si Carmen.

Industria tutunului lovește și nefumători ca mine, îi țintește și pe copiii voștri nefumători, e unul din cei mai mari inamici ai sănătății publice, cum să defilăm împreună și să ne prefacem că nu știm toate astea?

Minciuna industriei tutunului e frumos ambalată, fără niciun merit, în campania Dăruiește Viață.
Iar minciuna e “cancer”, doar știm asta de la politicieni pe pielea noastră.

E incorect, neetic, nedemn și nenecesar atât pentru mine cât și pentru Dăruiește Viață.

Sper, Oana și Carmen că veți renunța la această asociere contra naturii.
Sper să îmi dea motive să revin la donațiile lunare, sper, din respect pentru copiii cu cancer pe care ii ajută, pentru adulții cu cancer pe care îi sprijină, pentru medicii care luptă cu bolile pulmonare cauzate de tutun și infecțiile provocate de COVID 19 și pe care azi industria tutunului se preface că i-ar ajuta.

Sănătatea nu poate fi negociată, iar scopul nu scuză mijloacele.
Dăruiește Viața nu poate să se asocieze cu “dăruiește moartea”, industria tutunului, nici măcar în criza coronavirusului.
Igiena morală e necesară mai ales în vremuri de criză.

Vă las aici linkul unde găsiți si filmul și discuțiile publice la postarea mea de aseară când am văzut inițierea campaniei de către Qreator by iquos – Phlilip Morris.

Nimic nu e mai presus de sănătatea noastră. Sper că nu vor prea mulți cei care o să arunce cu pietre în mine, dar sunt pregătită.

This article has 3 comments

  1. Cosmin

    Esti o manipulatoare! 🙂 Urasc fumatul, dar ma intereseaza mai mult acum sa afle toata lumea cum trebuie sa se spele pe maini.

    • Paula Rusu

      Daca ati invatat sa va spalati pe maini de la clipul celor de la Philip Morris e foarte grav.
      Pana acum cum v-ati spalat? Unde mai pui ca nici nu invata clipul cum sa ne spalam corect.

  2. Vasile

    Lulz. Când dumneavoastră erați asociată cu mizeria de post de televiziune România TV era bine?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Banner